Studiul indică faptul că numai în America, o treime dintre cupluri s-au format după ce partenerii s-au cunoscut în mediul online. În studiu au fost monitorizate mai multe cupluri în perioada 2005-2012, iar rezultatele au indicat că perechile formate din parteneri care s-au cunoscut pe internet tind să fie mai fericite decât restul cuplurilor. „Mai mult, analizele au indicat că uniunile legale care au început mai întâi prin întâlniri în mediul online aveau un risc mai scăzut de divorţ, comparativ cu restul cuplurilor formate din indivizi care atunci când se cunoscuseră se întâlniseră faţă în faţă”, a declarat cercetătorul John Cacioppo, psiholog la Universitatea din Chicago.
Studiul a fost finanţat de eHarmony, un site de matrimoniale. În această cercetare au fost incluşi 19.131 de indivizi (nu au fost incluse două persoane din acelaşi cuplu). În 2012, la finalul studiului, s-a constatat că dintre aceştia, 92% rămăseseră în aceeaşi căsătorie, 7,44 de procente divorţaseră sau se separaseră de parteneri şi aproximativ 0,5 erau văduvi.
Din cele o treime de cupluri formate din parteneri ce se cunoscuseră pe internet, 45% erau alcătuite din oameni ce se întâlniseră pe site-uri de matrimoniale, iar restul erau rezultatul comunicării prin intermediul reţelelor de socializare, al blogurilor, al siteurilor de jocuri sau al altor comunităţi online.
În mediul offline, cel mai popular loc în care se cunoşteau viitorii soţi era locul de muncă. Mai exact, 21% dintre participanţi au declarat că şi-au cunoscut partenerii de viaţă astfel. Restul acestor indivizi şi-au cunoscut viitorii parteneri fie prin intermediul prietenilor (19%), fie în timpul studiilor (11%) sau la biserică, în baruri, în timpul întâlnirilor de tip „blind date”.
Pentru a afla dacă locul de întâlnire influenţează căsătoriile pe termen lung, Cacioppo a analizat divorţurile, despărţirile şi satisfacţia materială în rândul participanţilor. Astfel, s-a constatat că rata divorţurilor şi cea a despărţirilor erau ceva mai ridicate în rândul cuplurilor formate din parteneri ce se cunoscuseră în mediul offline (7,6 procente), comparativ cu restul căsătoriilor încheiate între persoane care se cunoscuseră pe internet (5,9 procente).
O diferenţă asemănătoare s-a constatat şi în ceea ce priveşte satisfacerea din punct de vedere material. Şi la acest capitolul, cuplurile formate pe internet se clasau mai bine decât restul, iar aceste diferenţe au continuat să persiste chiar şi după ce specialiştii au luat în considerare şi alţi factori, precum vârsta, educaţia, venitul, sexul, etnia, religia etc.
Deşi oamenii de ştiinţă nu au putut identifica potenţiala cauză care duce la această diferenţă de satisfacţie din punct de vedere financiar, ei au câteva teorii. De exemplu, este posibil ca oamenii care se întâlnesc în mediul online să fie diferiţi de cei care s-au cunoscut în offline, în ceea ce priveşte motivaţia. Sau poate că numărul mare de pretendenţi de pe internet le permite oamenilor să fie mai selectivi în alegerea partenerilor. O altă teorie propusă de cercetători sugerează că s-ar putea ca oamenii să fie mai deschişi în mediul online, decât în timpul întâlnirilor faţă în faţă.
Studiile de laborator susţin această ultimă teorie demonstrând că oamenii au tendinţa să dezvăluie mai multe amănunte despre ei atunci când se întâlnesc în mediul online.
De asemenea, studiul a scos la iveală că locaţia în care se întâlnesc cuplurile pentru prima dată pare să influenţeze statornicia relaţiei. Astfel, cele mai satisfăcute cupluri formate în offline erau alcătuite din parteneri ce s-au cunoscut în timpul studiilor, la biserică, la diferite evenimente sau care au crescut împreună. În schimb, la popul opus s-au clasat cuplurile care s-au format la locul de muncă, în baruri, în timpul întâlnirilor de tip „blind date” sau prin intermediul familiei.
Sursa: Business Insider